Jedz śniadania, będziesz … No właśnie jaki?

IMAG0063-1Poranna niechęć do jedzenia śniadań jest powszechnie znana. Wychodzimy lub wybiegamy z domu „posilając się” naprędce zaparzoną kawą. Nie wsłuchujemy się w to co mówi nam nasze ciało. A ono każdego ranka jasno i dobitnie powtarza: „Zjedz śniadanie”. W tym wpisie zastanowimy się dlaczego ten najważniejszy posiłek dnia zniknął z salonów oraz podamy wam kilka  sposobów na ponowne oswojenie śniadań. Zatem do dzieła…

 

Polska szlachta potrafiła docenić wartość tego pierwszego posiłku dnia, wychwalając dworską kuchnię w licznych, zachowanych do naszych czasów, publikacjach.

„Tam do śniadania każdy otrzymywał nie tylko wyborną kawę, ale także mały garnuszek gorącej, najprzedniejszej śmietanki; pieczywo, codziennie świeże, pieczone w domu; na wielkim stole, na półmisku, gruby plaster miodu, który się krajało razem z woskiem i wysysało na swoim talerzyku. Bardzo lubiliśmy też wszyscy świetny, topiony ser zgliwiały. Poza tym wszystkim posiłkom towarzyszyła obfitość najrozmaitszych wspaniałych owoców”. (Cytat z „Historia polskiego smaku” M. i J. Łozińscy)

Bankiet miedzioryt z XVIII wieku

Bankiet miedzioryt z XVIII wieku

Aż ślinka cieknie na samą myśl o niektórych porannych sarmackich potrawach. Czemu więc nie wrócić do dobrej polskiej tradycji i nie zaserwować sobie na śniadanie pysznej jajecznicy a’la Sarmata?

Co mówi ciało?

Nasz organizm to niesamowicie skonstruowany mechanizm, który podlega własnym rytmom i sam dobrze wie, co jest mu w danej chwili najbardziej potrzebne. Najczęściej jednak w naszym pośpiesznym życiu nie dajemy mu dojść do głosu. A gdyby tak pewnego dnia po prostu zadać naszemu ciału pytanie: „Chcesz dostać ode mnie prezent?” Pewnie wtedy dowiedzielibyśmy się, że nasze ciało tak jak i my chciałoby nie tylko od czasu do czasu poczuć się dopieszczane i ważne. Odkrylibyśmy, że każdy z naszych organów codziennie potrzebuje min. dwóch godzin na wypoczynek i relaks. Związane jest to z zegarem biologicznym organów, który wskazuje, w jakich godzinach dany organ pracuje najsprawniej. Wyraźnie wynika z niego, że najpożywniejsze posiłki powinniśmy spożywać właśnie w godzinach porannych (7.00 – 9.00), kiedy to żołądek wykazuje się największą aktywnością. Śniadanie o tej porze zostanie sprawnie strawione i przetworzone w energię do pracy czy nauki. O liczeniu kalorii powinniśmy w ogóle zapomnieć. O poranku organizm spala ich więcej niż po posiłku popołudniowym czy wieczornym.

Zegar-biologiczny-człowieka

„Leczenie żywieniem” Jadwiga Kempisty

Warto również przyjrzeć się uważniej grafice, która określa godziny największej aktywności danego organu. Pamiętajcie też, że najmniejszą wydolność organy osiągają w godzinach położonych po drugiej stronie osi np. żołądek max. wydolności godz. 7.00 – 9.00, min. wydolności 19.00 – 21.00.

Co mówi nauka?

Liczne badania naukowe wspierają teorię o wyższości śniadań nad innymi posiłkami. U tych którzy regularnie rezygnują z jajecznicy o poranku ryzyko zawału serca i śmierci na skutek choroby wieńcowej wzrasta o 27 %. Bez śniadania jesteśmy źli, rozdrażnieni, zmęczeni, ciężej nam się skupić. Nasza sylwetka też zyska na zmianie nawyków. Badacze z Tel Avivu odkryli, że osoby u których najbardziej obfity posiłek stanowi śniadanie mogą stracić na wadze nawet o połowę więcej niż osoby o odmiennych nawykach żywieniowych zjadające posiłki o identycznym poziomie kalorii ale w innych porach dnia. Większy jest też spadek obwodu talii, poprawia się poziom cukru we krwi. Zatem pamiętajcie: Jeśli chcecie schudnąć wypróbujcie dietę śniadaniową!

Co mówi Bania Zdrowia?

Bania Zdrowia mówi wam: „Polubcie śniadania”. Nie ma nic przyjemniejszego o poranku niż dobra jajecznica, aromatyczna zupa czy pachnący korzennymi przyprawami ryż z bakaliami. A sceptykom podajemy kilka sposobów na polubienie śniadań.

kasza11. Dłużej pospać czy coś zjeść?
Nigdy nie lubiłam wstawać. To pewnie dlatego jeszcze do niedawna śniadania nie były moim ulubionym posiłkiem. No może tylko w weekendy kiedy nie budził mnie dźwięk budzika tylko promienie słoneczne przebijające się przez firanki bądź dźwięk wiertarki sąsiada remontującego własne mieszkanie. Śpiochy, podobne do mnie, nie będą miały ze śniadaniami lekko. Zwłaszcza, że najczęściej po przebudzeniu w ogóle nie odczuwają głodu. Do czasu!

2. Wypracuj w sobie nowe przyzwyczajenie

Mówi się, że 30 dni wystarczy, żeby nowy zwyczaj stał się rutyną. Ze śniadaniami jest podobnie. Bania Zdrowia wypróbowała to na sobie. Do niedawna jeszcze pierwszy posiłek konsumowałyśmy w okolicach południa. Dlatego wiemy o czym piszemy i mówimy. Spróbuj przez miesiąc chodzić spać pół godziny wcześniej. Dzięki temu o poranku zyskasz pół godziny na śniadanie :). Wystarczy miesiąc a organizm przyzwyczai się do porannej dawki smakołyków i już więcej sam nie pozwoli Ci wyjść z domu bez niezbędnej porcji kalorii.

3. Przygotuj sobie śniadanie dzień wcześniej

Daniel Chodowiecki "Chłopiec przy rożnie"

Daniel Chodowiecki „Chłopiec przy rożnie”

Pomyśl o śniadaniu dzień wcześniej. Zaoszczędzisz rano kilka minut na przyjemne wylegiwanie się w łóżku zamiast pędzić do kuchni, żeby przygotować coś do jedzenia. Szczególnie na jesień i w zimie zaserwuj sobie na śniadanie zupę z dnia poprzedniego. Nic nie smakuje lepiej w ciemne grudniowe poranki jak miska aromatycznej zupy. Polecamy wam również kaszę jaglaną (królową kasz, o której z pewnością na blogu pojawi się kiedyś osobny wpis) czy brązowy ryż z dodatkiem orzechów, daktyli, suszonych śliwek, świeżych gruszek, jabłek czy wszelkiego rodzaju jagód. To wszystko łatwo przygotować dzień wcześniej.

relaks 4. Potraktuj śniadanie jako możliwość odprężenia przed długim dniem

Ciesz się w domu możliwością spokojnego spałaszowania posiłku. Nie zostawiaj śniadania na później. Nie bierz go ze sobą do pracy. Daj sobie czas w domu na chwilę medytacji przy jedzeniu. Doceń wszystkie smaki jakie pojawią się na twoim talerzu. Jedzenie to przecież ogromna przyjemność. A umiejętne spożywanie posiłków to sztuka, której kontemplacji powinniśmy się oddawać codziennie.

 

4 myśli nt. „Jedz śniadania, będziesz … No właśnie jaki?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *