Warzywno-owocowa amunicja

5Od kilku już lat, przeważnie pod koniec lata zmuszamy swój organizm do wzmożonej pracy. Na ok. dwa tygodnie przestawiamy się na tryb diety warzywno-owocowej, która wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn i wzmacnia układ odpornościowy. Jeśli lubicie swoje ciało, dajcie mu raz na rok prezent w postaci diety dr. Dąbrowskiej. Zalecana jest ona przeważnie osobom zdrowym. Osoby chore powinny ją stosować pod okiem lekarza.

Dieta warzywno-owocowa. Z czym to się je? 

To że zanieczyszczone środowisko, przetwarzana żywność, stresy i brak ruchu mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie wiadomo od dawna. 1175067_199850310189241_292306282_nOd dawna też w wielu kulturach i religiach stosowane są techniki oczyszczające (np. rosyjskie banie, tureckie hammamy czy skandynawskie sauny) jak i regularne posty. Dieta warzywno-owocowa stworzona przez polską lekarkę Ewę Dąbrowską jest przykładem właśnie takiego postu. Postu? – zapytacie pewnie. Przecież mowa tu o jedzeniu warzyw i owoców, a gdzie post?

Właśnie. Gdzie ten post?

4Po pierwsze: Podstawą naszych posiłków w trakcie stosowania diety są warzywa i owoce ubogie w składniki odżywcze takie jak białko, węglowodany czy tłuszcze. Nie jemy więc przykładowo ziemniaków, kasz, pestek, suszonych owoców, a dodajemy do jadłospisu wszelkiego rodzaju kapusty, grejpfruty czy dynie. Dokładna lista poniżej.

Po drugie: Likwidując z menu tłuszcze i białka dostarczamy organizmowi zerową ilość wyżej wymienionych składników. Musi się on wtedy przestawić na odżywianie wewnętrzne tzw. endogenne. Wszelkie nadmiary i złogi zgromadzone w ciele są powoli spalane. Co ciekawe do wytwarzania energii organizm wykorzystuje najpierw chore komórki, tkanki patologiczne.

Po trzecie: Często zaleca się przestrzegać tej diety przez okres max. 6 tygodni (48 dni) czyli tak jak posty w większości religii świata (ramadan 30 dni, post w religii chrześcijańskiej 40 dni). Oczywiście stosowanie diety przez tak długi czas najlepiej skonsultować z lekarzem.

Po co to wszystko?

14Głównym celem diety jest oczyszczenie organizmu i nakierowanie go na odżywianie wewnętrzne. Dodatkowo przez ten okres organizmowi dostarczamy zapasy enzymów, mikroelementów, witamin i błonnika, które wspomagają odtruwanie organizmu, oczyszczają krew i ułatwiają trawienie. Wiele osób traci na diecie zbędne kilogramy, ale nie taki jest główny cel tego procesu. Dr. Ewa Dąbrowska w swojej książce zaznacza, że przygotowała ten rodzaj postu na podstawie długoletnich badań i przekonania, że organizm jest zdolny do samouzdrawiania. Wielu jej pacjentów wyleczyło się w trakcie stosowania diety z cukrzycy, chorób skórnych czy schorzeń neurologicznych. Widać więc, że często zmiana diety może znacznie wpłynąć na poprawę naszego stanu zdrowia. Oczywiście przy ciężkich chorobach, gdzie wymagane jest zażywanie leków, wizyta u lekarza jest niezbędna, gdyż może się zdarzyć, że dawki trzeba będzie modyfikować. Istnieją również przeciwwskazania do stosowania diety np. dla kobiet w ciąży, osób z nadczynnością tarczycy czy krańcową niewydolnością narządów.

12Jak się za to zabrać?

1. Z naszych doświadczeń wynika, że przed przystąpieniem do diety warto ustalić sobie w domu wspólny termin, kiedy większość z domowników mogłaby taką dietę stosować. Łatwiej bo: po pierwsze gotujemy to samo, a po drugie wystarczy, że zapachy niedozwolonych posiłków kuszą w miejscu pracy. Nie muszą jeszcze kusić w domu.

2. Warto na tydzień przed dietą zmniejszyć ilość spożywanych mięs, nabiału i słodyczy. W trakcie diety (przeważnie do tygodnia) występują tzw. kryzysy ozdrowieńcze, kiedy to toksyny uwalniają się z tkanek i  dostają się do krwi. Może to doprowadzić do bólów głowy, bólów kości, nudności, biegunek czy ogólnego złego samopoczucia. Jest to naturalny element diety, do którego warto się wcześniej przygotować. W ten sposób organizm się oczyszcza. Ja będąc wegetarianką tych kryzysów ozdrowieńczych od dawna już nie doświadczam. RADA: Jeśli zamierzacie zastosować dietę ustawcie 3-4 dzień trwania diety na weekend, czas kiedy nie musicie wychodzić z domu.

33. Zalecane jest jedzenie warzyw w jak najmniej przetworzonej formie, więc w grę wchodzą surówki, warzywa gotowane na parze, zielone koktajle czy zupy. My zajadamy się zupami kremami czy chipsami z buraka i cukinii, pijemy przeróżne koktajle. Ta dieta, mimo jej ograniczeń, też może być bardzo urozmaicona, zwłaszcza gdy zaopatrzymy się w jak najwięcej ziół do kuchennych eksperymentów. Osobom, u których może pojawić się problem z jedzeniem surowych warzyw i owoców zaleca się kilkudniową kurację sokiem z marchwi.

4. Warto pamiętać o jedzeniu kiszonek takich jak ogórki kiszone czy kapusta. Sok z kiszonej kapusty bądź buraków (przepis tutaj) świetnie pomaga przy zaparciach, które również mogą pojawić się w trakcie diety. Więc profilaktycznie na początek bądź na koniec dnia proponujemy małą banię z kiszonym sokiem.

5. A co po diecie? Stopniowo wprowadzamy żywienie pełnowartościowe (kasze, wszystkie inne owoce i warzywa, rośliny strączkowe). Nabiał i mięso nie powinno na początku stanowić głównego elementu każdego posiłku.

15Zainteresowanym dietą polecamy książkę dr. Dąbrowskiej „Ciało i ducha ratować żywieniem” oraz stronę (link tutaj).

Dozwolone warzywa i owoce:
– korzeniowe: marchew, pietruszka, burak, seler, chrzan, rzodkiew, rzepa
– liściaste: sałata, seler naciowy, zielona pietruszka, jarmuż, rzeżucha, koper, pokrzywa, zioła
– cebulowe: cebula, por, czosnek
– psiankowate: papryka, pomidor, bakłażan
– kapustne: kapusta biała, czerwona, włoska, pekińska, kalafior, kalarepka
– dyniowate: dynia, kabaczek, cukinia, ogórki
– owoce: jabłka, cytryny, grapefruity, małe ilości jagód
Nasz przykładowy jadłospis.
Do wszystkich potraw oczywiście dodajemy przeróżne zioła i przyprawy.
131 DZIEŃ
woda z sokiem z cytryny (o cytrynie tutaj), koktajl z pomidora, szpinaku, cebuli i jabłek/ gołąbki z farszem z cukini, bakłażanów i pomidorów, zupa krem brokułowa, surówka z jabłka i marchewki, frytki z buraków
2 DZIEŃ
woda z sokiem z cytryny, leczo z pomidorów, cukini i bakłażanów, zupa krem dyniowa z kolendrą, surówka z ugotowanego buraka z chrzanem, koktajl ze szpinaku z grapefruitem, burakiem i koperkiem

4 myśli nt. „Warzywno-owocowa amunicja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *