Świadome jedzenie. Z czym to się je?

115H-2Zastanawialiście się kiedyś nad tym jaki wpływ na wasze ciało ma spożywanie posiłków przed telewizorem czy przed komputerem. Co się dzieje w Twoim ciele, gdy w porannym pośpiechu zjadasz śniadanie zmierzając do pracy? Czy w takich sytuacjach jemy więcej czy może mniej? Czy świadomość i celebrowanie tego co znajduje się na talerzu, może w jakiś sposób służyć naszemu ciału? Dziś chcę was zachęcić do zgłębienia tematu uważnego jedzenia czyli mindful eating.

Mindful eating – świadome jedzenie

Korzeni mindful eating czyli świadomego jedzenia można dopatrywać się w koncepcji i praktykach mindfulness, czyli uważnej obecności wobec doświadczeń dnia codziennego. Skupiając nieoceniającą uwagę na tym, co się dzieje w danej chwili, umacniamy nasz kontakt z ciałem, emocjami i umysłem. Aspektami, które niezwykle mocno powiązane są ze spożywaniem posiłków. Z czego często w ogóle nie zdajemy sobie sprawy. Świadomość podczas posiłku może o 180 stopni wywrócić Twoją relację z jedzeniem. W którą stronę? Warto to przetestować na sobie.

Jesz świadomie czy nieświadomie?

picjumbo.com_HNCK2326Jak myślisz, ile decyzji powiązanych z jedzeniem podejmujesz dziennie? 10? 50? Zastanów się i zapisz liczbę na kartce. Teraz mam dla Ciebie zadanie. Zrób jutro mały eksperyment. Przez cały dzień zapisuj w notesie każdą swoją decyzję, jaką podejmiesz w powiązaniu z jedzeniem. Co? Ile? Kiedy? Gdzie? Z kim?

Ile kanapek zrobię sobie na śniadanie? Te pączki wyglądają tak zachęcająco. Może kupię sobie jednego? Zjeść na obiad sałatkę czy zupę? Na tą kawę już chyba za późno? A może jednak się napiję! 

Doświadczenie badające świadomość w podejmowaniu decyzji związanych z jedzeniem przeprowadzono w 2007 w Stanach na 139 ochotnikach (Wansink, B. & Sobal, J. (2007). Mindless eating. The 200 daily food decisions we overlook). Odpowiedzi przed przeprowadzeniem eksperymentu znacznie różniły się od tych po. Przeciętna średnia odpowiedzi na początku badania wynosiła 14 decyzji, po eksperymencie było to już 226 decyzji, w tym 59 decyzji dotyczyło tego, co będziemy jeść. Wynika z tego, iż nie zdajemy sobie z sprawy z ok. 200 decyzji powiązanych z jedzeniem, które podejmujemy przecież przeciętnie co 5 minut na dzień. Bez tej świadomości ciężko mówić o przemyślanych wyborach i o wsłuchiwaniu się w żywieniowe potrzeby własnego ciała.

Włączasz autopilota? A może zjadasz emocje? 

176HWiększość badań potwierdza, iż gdy jemy świadomie jemy mniej i korzystniej dla naszego zdrowia. Natomiast jedząc nieświadomie podejmujemy wiele decyzji pod wpływem czynników zewnętrznych. Bardzo często są to emocje. Na pewno nie raz zdarzyło Ci się w chwilach smutku sięgnąć po czekoladę, a w sytuacjach stresowych objadać się albo nie jeść zupełnie nic. Te decyzje nie są podyktowane więc głodem i tylko czynnikami kompletnie nie związanymi z potrzebami ciała.

Te emocje, z którymi nie potrafimy sobie poradzić, zajadamy. Komu nigdy się to nie zdarzyło, ręka do góry.

W ramach innego doświadczenia sprawdzano jak na nasze decyzje wpływają zachowania ludzi wokół nas. W trakcie seansu filmowego część badanych osób otrzymała zestaw z 14-dniowym popcornem. Pomimo iż po seansie badani stwierdzili, że popcorn był niesmaczny, nieświeży i rozmiękły, zjedli oni 60 % z ilości, którą spożyli ci, którzy dostali popcorn świeży. Badani jedli niesmaczny popcorn, ponieważ słyszeli i widzieli, że osoby wokół nich też jedzą. Przeważnie zjadamy więcej, bądź szybciej stajemy się głodni, gdy posiłek staje się dodatkiem do innej czynności takiej jak np. oglądanie telewizji (potrafimy zjeść 14 % więcej niż normalnie) czy rozmowa (nawet 18 %).

Pierwsze zadanie 

picjumbo.com_IMG_6037Spróbuj w tym tygodniu popracować ze swoim kalendarzem i decyzjami dotyczącymi jedzenia. Zapisz min. 15 decyzji dziennie, jakie tylko wyłapiesz i zastanów się z jakimi emocjami są one związane. Czemu jesz właśnie teraz? Dominuje głód, znudzenie, a może stres? A może po prostu zapach z piekarni sprowokował Cię do zakupy pączka? Inna obserwacja może dotyczyć tego, dlaczego jednak odmówiłeś sobie jedzenia. Jesteś na diecie, ciągle myślisz o kaloriach, nie akceptujesz swojego ciała. Zapisuj wszystko co się pojawi. Zastanów się nad tym kiedy sięgasz po jedzenie, gdy naprawdę czujesz głód.

Oto przykładowa rozpiska.

DECYZJA  ———> EMOCJA ———-> GŁÓD (czy jest) ——> ILOŚĆ

sięgam po czekoladę —–> jestem zła ——-> nie ———–> cała tabliczka

Ciekawa jestem waszych przemyśleń po tym ćwiczeniu. Zapraszam do dzielenia się komentarzami i przykładami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *