Hummus z chrupiącym porem

1_DSC0208Zabrałyśmy pora na wycieczkę. Z szafy wyskoczył ogromy wór pełen ciecierzycy, w lodówce czekała pasta sezamowa tahini. Przyszedł czas na potrawę uwielbianą w krajach arabskich i w Izraelu: Hummus.

Hummus został przedstawiony Bani Zdrowia jeszcze w Londynie, gdzie czai się na każdej półce sklepowej. To była miłość od pierwszego wejrzenia. Podawany do kanapki zamiast masła czy sera, stał się pierwszą rzeczą za którą zatęskniłam po powrocie do Polski. Dlatego obecnie hummus robimy same, a łączenie go z przeróżnymi warzywami sprawia ogromną frajdę. Tym razem testowałyśmy hummus z dodatkiem chrupiącego pora. Próbowaliście kiedyś prażoną cebulkę dodawaną do azjatyckich dań? Jeśli tak smak pora również może was zachwycić. Jeśli nie warto przetestować.

DSC_8750Pierwszy prawdziwy Hummus przygotowałam w Jerozolimie, gdzie goszcząca nas para Izraelczyków zdradziła mi tajemnicze składniki tej potrawy. Podstawą hummusu są więc ciecierzyca, czosnek, cytryna i pasta sezamowa tahini, którą w Polsce można kupić w sklepach ekologicznych bądź zrobić samemu miksując sezam. Proporcje każdy miłośnik hummusu ma swoje. Jedni wolą hummusy o konsystencji bardziej wodnistej, inni preferują zwartą strukturę.

SKŁADNIKI:

szklanka ciecierzycy (suchej bądź z puszki)

2-3 łyżki tahini * (pasta przygotowywana na bazie nasion sezamu)

pół cytryny

1 ząbek czosnku

1-2 łyżki oliwy

woda pozostała z gotowania ciecierzycy

tymianek, pieprz, sól

1 por (biała i zielonkawa część)

ocet balsamiczny bądź mąka

1_DSC0145PRZYGOTOWANIE

1. Ciecierzycę na noc namaczamy, by szybciej się ugotowała. Ciecierzyca wchłonie wodę, więc musi jej być znacznie więcej niż samego grochu. Następnego dnia wylewamy wodę w której ciecierzyca się moczyła, zalewamy nową, dodajemy liść laurowy i kilka ziaren kminku. Gotujemy ok. 1 godziny, aż będzie miękka. Pamiętajcie o ściąganiu nalotu, który pojawia się przy gotowaniu.

2. W międzyczasie możemy przygotować pora zgodnie z instrukcją. Przekrawamy go na pół, a następnie w talarki. Pora możemy przygotować na dwa sposoby: opruszyć mąką i tak partiami smażyć na rozgrzanym oleju, bądź podsmażyć razem z octem balsamicznym, szczyptą tymianku i chili. Następnie pora odkładamy na papier, aby wsiąknął on zbędny tłuszcz.

1_DSC01193. Ugotowaną i odcedzoną ciecierzycę (wodę z gotowania pozostawić w osobnym garnuszku) miksujemy z sokiem wyciśniętym z połówki cytryny, pokrojonym na drobno czosnkiem, 2 łyżkami tahini, oliwą, pieprzem, solą, tymiankiem. W trakcie miksowania można dodać trochę wody pozostałej z gotowania ciecierzycy, aby masa była mniej gęsta.  Wszystko według uznania. Jeśli lubicie wyrazisty smak tahini można dodać więcej pasty, jeśli uwielbiacie czosnek bądź inne przyprawy nie żałujcie ich. Warto pamiętać o tymianku bądź majeranku, które dobrze wpłyną na trawienie. Na koniec do hummusu dosypujemy podsmażonego pora. Możemy również udekorować nim całe danie.

4. Hummus może stanowić dodatek do kanapek, może być również osobnym daniem wraz z przygotowanymi wcześniej warzywami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *