Bób w starciu z hummusem

bobBób przysmak znany już od zamierzchłych czasów. W Egipcie uznawany za symbol śmierci, w starożytnym Rzymie podstawowy składnik diety, w Grecji używany również jako sposób głosowania podczas wyborów. Bób na całym świecie podawany jest w przeróżnych postaciach: pasty, zupy, placuszki. W Polsce głównie znany w formie ugotowanej fasolki zjadanej z omastą lub bez. Zmieniamy więc razem z wami sposób myślenia o potrawach z bobu i zapraszamy do kolejnej uczty. Tym razem na ruszt poszedł hummus. Zamiast tradycyjnej cieciorki jak tutaj używamy strąków bobu. Hummus wyszedł wyśmienity. Pięknie zielony z dodatkiem pasty sezamowej tahini. W sam raz na wakacyjne wyjazdy w plener. Testujcie. Zamiast oliwy dodałyśmy olej lniany ze względu na uzupełnianie w diecie kwasów omega 3.

bob4SKŁADNIKI:

1 woreczek bobu

4-6 łyżek oleju lnianego (bądź oliwy)

3-4 łyżki pasty tahini (pasta przygotowana na bazie nasion sezamu)

pół cytryny

woda letnia przegotowana (3-6 łyżek)

2-3 ząbki czosnku

sól/pieprz do smaku

tymianek bądź inne ulubione zioła, czarnuszka do posypania

 

bob3PRZYGOTOWANIE:

1. Bób wrzucamy do wrzącej, nieosolonej wody. Gotujemy na średnim ogniu ok. 10-15 minut, aż bób będzie w środku miękki, a skórka łatwo odchodzić. Odcedzamy (wodę z bobu możemy zostawić na zupę z bobowych resztek. Przepis tutaj) i studzimy.

2. Bób obieramy ze skórek. Warto w trakcie obierania bobu usiąść sobie na balkonie, w ogrodzie czy innym ulubionym miejscu i oddać się kuchennym i życiowym medytacjom. Czas płynie szybciej, a i wiele pomysłów wpada do głowy podczas takich kuchennych sesji.

3a. Obrany bób wrzucamy do odpowiedniego garnka i miksujemy z dodatkiem 2-3 łyżek wody, 2-3 łyżek pasty tahini, 2-3 łyżek oleju lnianego, 2-3 ząbki czosnku i połowy wyciśniętego soku z cytryny.

3b. Obrany bób możemy również przed zmiksowaniem troszkę podsmażyć na patelni z dodatkiem czosnku i wybranych przypraw (np. chili, kolendra). Hummus będzie miał bardziej intensywny, pieprzny smak.

4. W trakcie miksowania dodajemy sól, pieprz i ulubione zioła jak tymianek, majeranek czy oregano (dla lepszego trawienia roślin strączkowych).

5. Pod koniec miksowania możecie dodać jeszcze więcej wody, oleju bądź pasty tahini. Według waszego uznania. Niektórzy preferują hummusy bardziej gęste, inny bardziej wodniste. Jedni dodają więcej tahini inni więcej czosnku. Stwórzcie własne proporcje i urządzajcie bobowe przyjęcia. Smacznego!

bob1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *